SW Reglement 2006
  Het doel van de SW:  
  -  Is een eenvoudig handicap systeem zonder dat er een officiële meting 
     aan te pas komt, verenigingen kunnen dit systeem gebruiken voor 
     onderlinge wedstrijden, 
  -  De SW klasse is voor zeilers die kennis willen maken met het 
     wedstrijdzeilen en eens een wedstrijdje willen varen, 
  -  Is niet bedoeld voor ervaren wedstrijdzeilers zij moeten doorstromen 
     naar de IMS of ORC Club, 
  -  Het is een systeem met een lage instap drempel zonder dat er van een 
     officiële meting sprake is, 
  -  Het gegeven SW cijfer is een basis cijfer en mag door de wedstrijd-
     commissie gewijzigd worden. 
  -  Het handicapcijfer geeft een indicatie van de snelheidsverwachting 
     van het betreffende schip t.o.v. het schip met handicap 100, 
  -  Het Watersportverbond schrijft het gebruik van de voorgestelde SW cijfers niet 
     dwingend voor, wedstrijd commissies zijn bevoegd om het SW cijfer 
     naar eigen inzicht te wijzigen. 
  -  Het Watersportverbond kan indien een handicap niet bekend is, de vereniging 
     adviseren welke handicap toegepast moet worden, 
  -  De SW werkt met beperkte correctie factoren, er wordt getracht met 
     correctie factoren de belangrijkste snelheid verschillen tussen boten 
     op te heffen zonder dat hiervoor een meting is vereist,   
  -  De SW kan niet alle verschillen die er tussen boten bestaan opheffen door 
     correctie factoren bijv. het zeiloppervlak van een spinaker heeft
     geen resultaat op de handicapcorrectie van -2.5 punt. 

  Veiligheid en uitrusting:
  Wij adviseren om aan de wedstrijd een veiligheids-categorie toe te kennnen, dit 
  geldt speciaal als de wedstrijd op ruim water wordt verzeilt. De categorie moet in
  het wedstrijdreglement worden opgegeven.     
  De veiligheids categorieën zijn beschreven in de "ISAF Offshore Special Regulations"  
  ISAF Offshore special regulations.


  Veiligheids categorieën
  Voor verschillende soorten wedstrijden, variërend van oceaan-races tot wedstrijden 
  in meer beschut water, zijn zes verschillende veiligheidcategorieën ingesteld. 
  Bij deze categorieën wordt aangegeven aan welke minimum veiligheidseisen en 
  accommodatievoorschriften de deelnemers moeten voldoen.

  Categorie 0
  -  Deze categorie betreft ocean-races en wedstrijden die gehouden worden in gebieden 
     waar de lucht of het water blijvend kouder zijn dan 5 graden Celsius, waar jachten 
     voor langere perioden volledig op zichzelf aangewezen zijn, zware stormen moeten 
     kunnen weerstaan en in noodsituaties terecht kunnen komen, zonder te kunnen rekenen 
     op hulp van buitenaf.
     OSR2006_Mo0_250106.pdf

  Categorie 1
  -  Deze categorie betreft lange afstandsraces, ver uit de kust, waar jachten voor langere 
     perioden volledig op zichzelf aangewezen zijn, zware stormen moeten kunnen weerstaan en 
     in noodsituaties terecht kunnen komen zonder te kunnen rekenen op hulp van buitenaf.
     OSR2006_Mo1_250106.pdf 
  Categorie 2
  -  Deze categorie betreft wedstrijden van langere duur langs of niet ver verwijderd van de 
     kust of in grote onbeschermde baaien of meren, waar de schepen in hoge mate op zichzelf 
     aangewezen zijn.
     OSR2006_Mo2_250106.pdf 
  Categorie 3
  -  Deze categorie betreft wedstrijden op open water, enigszins beschermd door de kust of 
     niet ver verwijderd daarvan.
     OSR2006_Mo3_250106.pdf 
  Categorie 4
  -  Deze categorie betreft kortdurende dagwedstrijden, dichtbij de kust en in betrekkelijk 
     warm of beschermd water.
     OSR2006_Mo4_250106.pdf 
  Categorie 5
  -  Deze categorie betreft kortdurende dagwedstrijden in een beschutte omgeving, dichtbij de 
     kust en in betrekkelijk warm of beschermd water, waarbij tevens de nodige reddingsfaciliteiten 
     in het wedstrijdgebied aanwezig zijn.
     OSR2006_AppJ_081205.pdf

  Beperkingen van het zeilen onder SW: 
  -  Een SW handicap is evenals de ORC (Time On Time) en TVF handicap een enkel
     voudig handicap systeem wat wil zeggen dat de gehanteerde handicap maar
     voor een bepaalde windkracht en koers waar kan zijn, bijv de verschillen 
     die er bestaan tussen een stalen S spant en een polyester jacht zijn nooit
     dmv een handicap op te lossen met weinig wind loopt het stalen schip
     niet maar bij windkracht 6 haalt het zijn rompsnelheid en zeilt dan even
     hard als het Polyester jacht.         
     conclusie: handicap zeilen gaat alleen met gelijksoortige schepen goed.
  -  Een SW cijfer ontstaat niet door een officiele meting maar is een 
     ervarings cijfer en ontstaat door uitslagen van wedstrijden te 
     evalueren en de opmerkingen van verenigingen die werken met het SW
     programma.  
  -  Nieuwe SW-cijfers worden bepaald, aan de hand van de gegevens 
     over het schip die door de eigenaar worden verstrekt, er wordt niet 
     gemeten, dit houdt een zekere fraude gevoeligheid in.  
  -  Het is eigenlijk niet de bedoeling dat ervaren wedstrijdzeilers onder het 
     SW handicap systeem gaan varen maar dit kan niet worden voorkomen het is aan
     de vereniging om dit op te lossen bijv. met m.b.v. 'de correctie factor'. 
  -  Het is zeer moeilijk om van schepen waarvan er maar 1 schip vaart 
     (One-Off schip) een SW cijfer te bepalen het is daarom noodzakelijk dat 
     verenigingen het verbond adviseren onder welke handicap zij denken dat 
     dit schip moet varen. 
  -  De gebruikte correctie factoren die bepaald zijn om verschillen aan te 
     geven zijn zeer beperkt , bijv. het maakt niet uit hoe groot of klein 
     een spinaker is, de aftrek blijft  -2.5 punt. 
  -  Er bestaat geen formule bij het Watersportverbond om van een onbekend schip een 
     handicap te bepalen, de mogelijkheden die er zijn: 
     1. is te kijken of er al eens een zelfde schip IMS of ORC (Club) gemeten is,
        en deze handicap om te rekenen naar een SW.  
     2. door het onbekende schip te vergelijken met de handicap van een 
        bekende groep schepen (interpoleren).   
 
  Bepalen van een voorlopige SW handicap door verenigingen: 
  -  vergelijk het onbekende schip met een bekende groep schepen waarvan 
     er veel varen en probeer in te schatten of het onbekende schip sneller
     of langzamer zal varen. 
  -  vergelijk boten met gelijke lengte (sorteer in het programma op lengte)
     verdere aspecten die betrokken moeten worden zijn: 
     1. wat voor een type is het, modern scherpjacht, motor sailer, stalen
        knikspant,etc.  
     2. bouwmateriaal 
     3. type onderwaterschip bijv. S-spant 
     4. is het jacht ontworpen als wedstrijd-jacht of als toer-jacht 
 
  Definities en begrippen voor het standaard schip 
  -  Bij de SW-cijfers voor kajuitjachten wordt er van uitgegaan dat het
     schip is uitgerust zonder spinaker tenzij duidelijk anders is vermeld,
     (voornamelijke bij open boten),
  -  maximum zeiloppervlak aan de wind dus met genua I,
  -  met vaste 2 blad schroef,
  -  indien het schip is uitgerust met buitenboordmotor dan wordt er van
     uitgegaan dat deze ophaalbaar gemonteerd is, tenzij anders is vermeld
     bijv. een Etap 22.
  -  Een schip waarvan er maar 1 vaart heet in het programma een  One Off, 
  -  Ruime-Windse-Voorzeilen afgekort (RWZ) zijn bijv. een : Bolle Jan,
     Blooper,Bolle Truus,Assymetrische Spinnaker,Spanker, enz.   
          
  Toelichting Correctie factoren
  -  een andere dan een 2 of 3 blad vaste schroef wordt in het programma
     een beweegbare schroef genoemd enige voorbeelden: klapschroef,schroef
     in vaanstand, schroef keerbaar, etc.    
  -  een positieve correctie voor vleugelkiel t.o.v. vastekiel, 
  -  een positieve correctie voor kielmidzwaard t.o.v. vastekiel, 
  -  een Genua I is een zeil met een LPG  maat tussen de 1.2* J  en 1.5*J  
     (120% en 150%),  
 
  Correctie Factoren 
        diepgang             t.o.v. standaard kiel      -0,3    punt/5cm 
        beweegbare schroef   t.o.v. vaste               -2,0    punt 
        3 blad               t.o.v. 2 blad vast         +1,0    punt 
        motortype inboard    t.o.v. outboard            +2,4    punt 
        outboard motor vast  t.o.v. ophaalbaar          +2,0    punt 
        spinaker                                        -2,5    punt 
        speciale voorzeilen                             -2,0    punt 
        ophaalbare kiel      t.o.v. vaste kiel          +1,5    punt 
        vleugelkiel          t.o.v. vaste kiel          +1,5    punt 
        geen genua I                                    +0,5    punt
        rolgrootzeil (wordt in de mast gedraaid)        +1,5    punt
        reefbare genua of rolgenua/rolfok               +1,0    punt
        Andere zeilen dan polyester of nylon zeilen     -1,0    punt
        
        Als een grootzeil verder is uitgebouwd dan de achterstag dan wordt 
        geadviseerd de handicap voor dat schip met -1 punten te corrigeren. 
        (bij correctie factor -1 punten invullen)


        Als het schip is uigevoerd met een boegschroef wordt geadviseerd de handicap
        te corrigeren met + 1,5 punt. 			
        Als het schip solo wordt gevaren dan wordt geadviseerd de handicap
        te corrigeren met + 2,0 punt. 
        Een ROLGENUA/REEFBARE GENUA is anders dan een OPROLBARE GENUA:
        -  Een "OPROLBARE GENUA" is een normaal gesneden genua en moet
           helemaaluitgerold gevaren worden. Voor dit type zeil geld geen
           handicap correctie.
        -  Een ROLGENUA/REEFBARE GENUA is speciaal door de zeilmaker
           gesneden zeil om als het harder waait gedeeltelijk te worden 
           ingerold.
           Kenmerken meestal foam in het voorlijk en de schoothoek is 
           hoog opgesneden.     
  
        Een ROLGROOTZEIL (stoway grootzeil) wordt kompleet in de mast opgerold.
  OPMERKING:
  Als een eigenaar het niet eens is met het gehanteerde systeem, dan
  moet hij zich maar officieel ORC Club of IMS laten meten. 
 
  Het doel van het programma SW voor verenigingen : 
  -  Is bedoeld voor verenigingen om op een eenvoudige manier van een 
     schip de SW handicap op te vragen. 
  -  Een schip te vergelijken met het standaard schip, en m.b.v. correctie 
     factoren een SW handicap te berekenen. 
  -  Een SW-certificaat uit te printen met de gegevens van het schip en de 
     berekenende handicap. 
  -  m.b.v. het programma een SW lijst uit te draaien  
  -  Van schepen die niet in het bestand staan via een aanvraag formulier 
     wat door het programma gemaakt wordt, bij het verbond een handicap aan 
     te vragen. 
  -  Het is mogelijk een SW lijst uit te printen aan de hand van verschil-
     lende sorteer mogelijkheden bijv. op type, lengte of handicap. 
 
  Om onderhoud van de SW cijfers door het Watersportverbond mogelijk te maken is het 
  noodzakelijk dat verenigingen :
  -  Hun uitslagen opsturen naar SailSupport voor evaluatie (invullen evaluatie formulier internet), 
  -  Advies te geven welke boten eventueel bijgestuurd moeten worden, 
  -  Zoveel mogelijk gegevens van een jacht in te voeren zodat het moge-
     lijk is zo nauwkeurig de definitie van een standaard jacht te bepalen, 
  -  Het verbond adviseren onder welke handicap zij denken dat een One Off 
     schip moet varen. 
  -  Hun ervaringen aan het verbond kenbaar maken, anders is het niet       
     mogelijk voor het Watersportverbond de SW cijfers te onderhouden.
  -  Voor wijzigingen en of vragen kunt u terecht op de Web site van 
     Sail Support    www.sailsup@xs4all.nl 

  SOCIALISEREN VAN SW WEDSTRIJDEN
  door Ward Walter, Watersportverbond
  Onderlinge wedstrijden zijn bedoeld om zonder veel rompslomp een plezierig
  wedstrijdje te varen. Daarbij is het leuk als iedereen kan meedoen met zijn
  eigen schip. Lang niet ieder schip is bedoeld om er wedstrijden mee te varen
  en zelfs de meest geavanceerde handicap-systemen staan machteloos als een
  motorsailor tegen een uitgeklede racer moet varen. Het zijn gewoon twee
  onvergelijkbare dingen.
  Grote verschillen kunnen ook bestaan tussen zusterschepen. De een kan zeer
  goed uitgerust zijn voor wedstrijden en de ander kan uitgerust zijn als een
  weekendhuisje met een mast erop.
  Ook al doet de bemanning van het weekendhuisje haar uiterste best, ze zal het
  nooit redden tegen de wedstrijdboot als de handicaps gelijk zijn.
  Je hoeft er geen wedstrijd voor te varen om dat uit te vinden.
  Als het een offici‰le wedstrijd in een erkende klasse zoals b.v. de NKK of de
  IMS betreft is er voor de schipper van het weekendhuisje maar ‚‚n manier om
  zijn prestaties te verbeteren, alle troep moet van boord, er moeten nieuwe
  zeilen op en het onderwaterschip moet glad gemaakt worden. Dat vindt de
  schipper te veel werk en te duur, het moet een lolletje blijven. De kans dat
  deze schipper de volgende keer niet meer meedoet is groot.
  In tegenstelling tot de techneuten op het Watersportverbond kantoor kent het wedstrijd-comité‚
  bij SW wedstrijden de deelnemer en is ook op de hoogte van het
  uitrustingsniveau van zijn schip.
  Als je ervan uitgaat dat bij onderlinge wedstrijden plezier een grote rol
  moet spelen en dat iedereen op zijn tijd een kans moet krijgen om vooraan te
  eindigen dan zijn er enkele beproefde systemen om de handicaps te
  "socialiseren" 
  Voorwaarde is dat van te voren wordt afgesproken hoe het socialiseren gebeurt.
  De "Monnickendamse methode"
  Hierbij worden na iedere wedstrijd de handicaps van de nummer ‚‚n en twee en
  van de twee laatsten tijdelijk aangepast. Afhankelijk van de grote van het
  veld kan ook voor de eerste en laatste drie of vier gekozen worden.
  Bij nummer ‚‚n gaan er twee punten van de handicap af en bij nummer twee ‚‚n.
  Aan de andere kant van de uitslagenlijst gebeurt het omgekeerde.
  Deze tijdelijke "bijsturing" verdwijnt weer geleidelijk als in volgende
  wedstrijden niet extreem gepresteerd wordt en wordt zwaarder als de prestaties
  uitzonderlijk blijven. Als degene die de eerste wedstrijd ‚‚n werd in de
  volgende wedstrijd b.v. 5de wordt gaat er ‚‚n punt van zijn bijsturing af en
  mocht hij de daarop volgende wedstrijd weer geen ‚‚n of twee worden dan
  verdwijnt de bijsturing.
  Bij de laatste op de uitslagenlijst gebeurt het omgekeerde.
  Veel werk voor degene die het systeem beheert, maar het werkt uitstekend
  gezien het enthousiasme in Monnickendam.
  PERSOONLIJKE RATING
  Een andere mogelijkheid is om de schipper een persoonlijke "rating" te geven
  zoals dat bij b.v. golf gebeurt. De handicap van het schip waarmee hij vaart
  wordt dan vermenigvuldigd met zijn rating.
  Bij het toepassen van dit systeem moet iedereen zich wel goed realiseren dat
  de SW-cijfers niet volmaakt zijn en de persoonlijke rating dus niet als
  maatstaf voor iemands vaardigheden gebruikt mag worden.
  REKENKUNDIG BIJSTUREN
  Hierbij wordt na de wedstrijd uitgerekend wat de handicap van ieder schip had
  moeten zijn om op de gemiddeld gecorrigeerde tijd uit te komen. Vervolgens
  wordt de handicap bijgestuurd met een gedeelte van het verschil tussen de zo
  gevonden handicap en de gebruikte handicap.
  Het rekenwerk wat hierbij te pas komt kan gebeuren door een simpel
  computerprogramma.
  Wat voor al de socialisatie systemen geldt is dat extreme uitslagen nader
  beoordeeld moeten worden. Als iemand bijv. aan de grond heeft gezeten en
  daardoor laatste is geworden mag dat resultaat niet meetellen.
  HET SW IDEE
  SW maakt het voor iedereen mogelijk om aan een wedstrijdje mee te doen.
  Geen meting, geen administratieve rompslomp. Ieder schip is welkom.
  Een echte wedstrijdzeiler zal walgen van socialiserings systemen.
  Voor hem is het systeem dan ook niet bedacht.
  Wel voor de zeiler, en dat kan ook een wedstrijdzeiler zijn, die inziet dat
  het bij SW wedstrijden puur om de lol van het varen gaat en niet om het blik.
  Hoewel ook onder SW de goede zeilers wel naar voren komen is het onzin om het
  systeem te gebruiken om uit te vinden wie de beste zeilers zijn. Daarvoor
  bestaan er eenheidsklassen. 
Het Watersportverbond standpunt tav open inschrijving voor SW wedstrijden?
Open inschrijving voor SW wedstrijden? Het SW-systeem is een eenvoudig systeem,
bedoeld voor onderlinge wedstrijden op verenigingsniveau. Deze wedstrijden 
vinden plaats onder verantwoordelijkheid van de lokale 
wedstrijdcommissie/vereniging. 'Open wedstrijden' worden gezeild onder 
IMS- en/of ORC handicap. Bij deze wedstrijden horen ook (inter)nationale 
veiligheidseisen, afhankelijk van het soort water. Aan het SW-systeem zijn 
geen veiligheidseisen verbonden. Gezien het feit dat het SW-systeem specifiek 
bedoeld is voor wedstrijden in clubverband en daarbij geen rekening gehouden 
wordt met veiligheidseisen adviseert het Watersportverbond de verenigingen om 
SW-wedstrijden niet open te stellen voor niet-leden. Als verenigingen 
dit wel doen is dit geheel voor eigen verantwoording.