Met correctie factoren wordt de basis SW van het schip gecorrigeerd naar de uitrusting waarmee u schip vaart.

Samenvatting correctiefactoren:


diepgang t.o.v. standaard kiel -0,3 punt / 5cm
beweegbare schroef t.o.v. vaste -2,0 punt
3 blad t.o.v. 2 blad vaste +1,0 punt
motortype inboard t.o.v. outboard +2,4 punt
motortype geen t.o.v. outboard -1,0 punt
motortype geen t.o.v. inboard -3,4 punt
outboard motor vast t.o.v. ophaalbaar +2,0 punt
spinnaker   -2,5 punt
speciale voorzeilen   -2,0 punt
code-zero   -1,0 punt
ophaalbare kiel t.o.v. vaste kiel +1,5 punt
vleugelkiel t.o.v. vaste kiel +1,5 punt
kantelkiel t.o.v. vaste kiel -8,0 punt
verpompbare waterballast t.o.v. standaard schip -3,0 punt
geen genua I t.o.v. genua II +0,5 punt
geen genua II t.o.v. fok +0,5 punt
rolgrootzeil (wordt in de mast gedraaid)   +1,5 punt
reefbare genua of rolgenua   +0,5 punt
andere zeilen dan polyester of nylon zeilen   -1,0 punt
boegschroef   +1,5 punt
uitgebouwd grootzeil   -1,0 punt
square-head grootzeil   -2,0 punt
koolstof mast   -1,0 punt
gennaker op vaste boom t.o.v. standaard -3,5 punt

Als het schip solo wordt gevaren in een wedstrijd, waarin ook bemande schepen varen, dan wordt geadviseerd
de handicap te corrigeren met + 2,0 punt.