SW-Kwartton SW Factoren

Anno 2018, en om de geschiedenis vast te leggen uit de eerste hand:

Helaas zijn nog weinig Kwarttonners met een geldige meetbrief of er zijn er boten die hun meetbrief laten verlopen ivm de jaarlijkse kosten om de meetbrief te verlengen.

De basis van de SW

Voor de hand liggende correcties voor klapschroeven, gebruik van spinnakers en ontbreken van Genuas, diepere kielen, uitgebouwde zeilen en squarehead grootzeilen zijn standaard al verwerkt in de software van Sail Support. Er wordt van een standaard SW zo een persoonlijke SW gemaakt.

SW / ORC gemeten schepen

Varen onder een standaard SW zonder rekening te houden met verschillen maakt het spelletje minder leuk. We kiezen er echter voor om ook de ORC gemeten boten een SW te geven. De belangrijkste reden is dat we niet willen dat iemand met een ORC gemeten boot ,een SW wil hebben omdat die daar gunstiger in uit komt. Natuurlijk zou ook een eigenaar het niet leuk vinden als een schijnbaar exact gelijk schip in de ORC een gunstigere rating heeft. Er is kritisch gekeken naar de effecten en die zijn acceptabel.

De SW in de praktijk:

De handicap van de Kwartonner wordt middels een vrij eenvoudig in te vullen formulier bepaald. Opgave van de eigenaar/schipper is hier het uitgangspunt. Je geeft je klapschroef, je spinnaker, je diepgang etc. netjes op. Verder geef je eventuele andere bijzonderheden netjes aan. hiervoor komt een formulier op de site te staan. Vervolgens voorziet Sail Support of eventueel het organiserend comitee, je van een SW rating. Wijzigingen daarna moet je wel doorgeven natuurlijk.

De opgegeven waardes komen in een tabel op internet en iedereen kan zien wat jij hebt opgegeven. De eerlijke eigen opgave en de sociale controle spelen een belangrijke rol. Als jouw high aspect toch wat aan de grote kant is, kun je de loodlijn naar het voorlijk even meten. Is dat meer dan 110 % van de loodlijn voorstag tot mastvoet, dan is het een genua 2 en ben je in overtreding.

Er komt een rating uitrollen voor jouw boot. Je kunt inschrijven met of zonder spi, maar de wedstrijdcommissies kunnen ook bij het programma en even een hogere mast corrigeren of de Genua verwijderen als die vorige week gescheurd is. Als je besluit zonder spinnaker te varen op een bepaald evenement, omdat die vorig weekend gescheurd is, of je geen goede bemanning hebt, dan is zo de rating aan te passen. Dan moet je echter wel de zondag er op met weinig wind nog steeds spinnaker varen.

Ons uitgangpunt is dat we geloven in de eerlijkheid van zeilers over het algemeen en in de intentie van een ieder om eerlijk te willen varen. Als er problemen zijn met een boot, melding van niet correct invullen, eigenaren die het niet eens zijn met een door de commissie bepaalde rating omdat bijv. de ORC rating geen redelijk vergelijk oplevert etc. dan zetten we onmiddellijk de rating op in beraad op de site.

De bedoeling is nu te beginnen met een nieuwe start. Je vult zelf naar eer en geweten het formulier met de gegevens voor je boot in. Daarna wordt de rating bepaald en op de Kwartton-site geplaatst.

In speciale gevallen nemen we mogelijk contact op met eigenaren voor nader overleg of aanvullende gegevens.

Hoe werkt het met die Rating:

Verbluffend simpel. In principe is de SW vergelijkbaar met de ORC.

Zeiltijd in seconde/SW*100 = gecorrigeerde tijd.

Hoe goed we ook ons best doen een eerlijk systeem te bedenken, dat lukt nooit. Elke boot heeft zijn eigen ideale omstandigheid . De factor: geluk met het weer, de golven etc. speelt dus ook een rol. We proberen zo eerlijk mogelijk te varen en het is zeker een goed streven om te proberen grote en kleine boten in twee verschillende velden te laten varen. Vergeet echter niet dat een paar keer slecht overstag gaan, zo maar minuten kost. De fouten die we maken kosten vaak minuten. Dat kost je als snel meer dan een puntje fout in de handicap.

Als het goed is kun je niet meer winnen na een paar slechte overstag manoeuvres, een slechte start of een mislukte gijp met een spi die om de voorstag zat. Als je dan nog wint, moet je je eigenlijk afvragen of de omstandigheden super waren voor jouw boot, of dat je rating veel te gunstig is....

Hans Colenbrander