SW maakt het voor iedereen mogelijk om aan een wedstrijdje mee te doen.
Geen meting, geen administratieve rompslomp. Ieder schip is welkom.
Het is bestemd voor de zeiler, en dat kan ook een wedstrijdzeiler zijn, die inziet dat het bij SW
wedstrijden puur om de lol van het varen gaat en niet om het blik.
Hoewel ook onder SW de goede zeilers wel naar voren komen is het onzin om het systeem
te gebruiken om uit te vinden wie de beste zeilers zijn. Daarvoor bestaan eenheidsklassen en
strakke meetformules, zoals bijvoorbeeld ORC Club.
Sail Support
Het afgelopen seizoen hebben weer veel verenigingen gebruik gemaakt van het SW-programma zeker niet alleen bij clubwedstrijden, waarvoor het SW-syteem ooit bedoeld was. Vooral bij grote open wedstrijd-evenementen wordt dit SW-rating systeem steeds meer gehanteerd.
Dit heeft mij toch wel aan het denken gezet, aangezien Sail Support, dat het SW-programma ondersteunt, nu nog gerund door mij alleen, hetgeen het SW-systeem wel erg kwetsbaar maakt.
Ik heb daarom samen met de Noordzeeclub en het Watersport Verbond besloten dat het SW-systeem in de komende jaren wordt overgenomen door de Noordzeeclub (klassenorganisatie voor ORC en IRC gemeten boten). Voor de continuiteit van het SW-systeem is dit van groot belang.
De mogelijkeheden van het SW rating systeem:
- Is een eenvoudig rating-systeem zonder dat er een officiële meting aan te pas komt. Verenigingen
kunnen dit systeem gebruiken voor onderlinge wedstrijden.
- De SW klasse is voor zeilers die kennis willen maken met het wedstrijdzeilen en eens een
wedstrijdje willen varen
- Is niet bedoeld voor ervaren wedstrijdzeilers. Die moeten doorstromen naar de ORC Club
- Het is een systeem met een lage instapdrempel zonder dat er van een officiële meting sprake is
- Het gegeven SW cijfer is een basiscijfer en mag door de wedstrijd-commissie gewijzigd worden
- Het handicapcijfer geeft een indicatie van de snelheidsverwachting van het betreffende schip
t.o.v. het schip met rating 100
- Het Watersportverbond schrijft het gebruik van de voorgestelde SW cijfers niet dwingend
voor. Wedstrijdcommissies kunnen het SW cijfer naar eigen inzicht te wijzigen.
- Het Sail Support kan, indien een rating niet bekend is, de vereniging adviseren welke
handicap toegepast moet worden
- De SW werkt met beperkte aantal correctie-factoren. Er wordt getracht met correctie factoren de
belangrijkste snelheidsverschillen tussen boten op te heffen zonder dat hiervoor een meting
is vereist
- De SW kan niet alle verschillen die tussen boten bestaan opheffen door correctie factoren
(bijv. het zeiloppervlak van een spinnaker heeft geen invloed op de standaard
rating-correctie van -2.5 punt).
Beperkingen van het zeilen onder SW:
- Een SW rating is evenals de ORC (Time On Time) en TVF handicap een enkelvoudigrating systeem. Dit will zeggen dat geen rekening gehouden wordt met zaken, zoals windkracht, golven, koers etc.
Ook spelen de onderlinge verschillen tussen de eigenschappen van een langkieler en een boot met een moderne vinkiel
geen enkele rol. Met weinig wind loopt een zware langkieler in het algemeen wat minder, maar bij windkracht 6 haalt het
zijn rompsnelheid en zeilt dan even hard als een moderne vinkieler.
Conclusie:rating zeilen gaat alleen met gelijksoortige schepen.
- Een SW cijfer ontstaat niet door een officiële meting maar is een ervarings cijfer en ontstaat
door uitslagen van wedstrijden te evalueren en de opmerkingen van verenigingen die werken met
het SW programma.
- Nieuwe SW-cijfers worden bepaald aan de hand van de gegevens van het schip die door de
eigenaar zijn verstrekt. Er wordt niet gemeten. Dit houdt een zekere fraude gevoeligheid in en dus wordt uitgeaan van
de eerlijkheid van de booteigenaar.
- Het is niet de bedoeling dat ervaren wedstrijdzeilers onder het SW rating systeem
gaan varen. Desgewenst kan de vereniging dit oplossen door door aanpassing van de rating met een correctie factor.
- Het is vaak lastig om van schepen waarvan er maar 1 schip vaart (One-Off schip) het SW cijfer te bepalen.
Het is daarom noodzakelijk dat verenigingen hierover overleg hebben met Sail Support de beheerder van het SW-systeem , met de vraag onder welke rating dit schip moet varen.
- De gebruikte correctiefactoren die bepaald zijn om verschillen aan te geven zijn zeer beperkt,
bijv. het maakt niet uit hoe groot of klein een spinnaker is, de aftrek blijft -2.5 punt.
- Er bestaat geen formule om van een onbekend schip een rating te bepalen. De mogelijkheden die er zijn:
1. is te kijken of er al eens een zelfde schip ORC(Club)gemeten is, en deze rating om te rekenen naar SW.
2. door het onbekende schip te vergelijken met de rating van een bekende groep schepen (interpoleren).
Verschillen correctie factoren SW tov ORC:
- Het ORC kent geen verschil tussen een buitenboard- en een inboard motor.
- Geen aparte correctie voor rolgenua en rolgrootzeil
- Maakt geen onderschijd tussen doeksoorten dus geen correctie.
- Geen correctie voor een boegschroef.
- Geen verschil tussen 2 blad schroef en drieblad.
- Geen verschil tussen klap- en vaste schroef.
Omdat de rating factoren verschillend zijn is het niet mogelijk om een berekende SW rating te vergelijken met een ORC rating.
Het SW programma voor verenigingen:
- Is bedoeld voor verenigingen om op een eenvoudige manier van een schip de SW rating op te vragen.
- Een schip te vergelijken met het standaard schip, en m.b.v. correctie factoren een SW rating te berekenen.
- Een SW-certificaat uit te printen met de gegevens van het schip en de berekende rating.
- m.b.v. het programma een SW lijst uit te draaien
- Van schepen die niet in het bestand staan kunt u m.b.v. een aanvraagformulier (klik hiervoor op: SW onbekend schip) een rating aanvragen.
- Het is mogelijk een SW lijst uit te printen aan de hand van verschillende sorteer-mogelijkheden
bijv. op type, lengte of rating.
Onderhoud van de SW rating:
Om de SW cijfers jaarlijks zo actueel mogelijk te houden is het noodzakelijk dat verenigingen :
- Hun uitslagen opsturen naar Sail Support voor evaluatie (invullen evaluatie formulier internet),
- Advies geven welke boten eventueel bijgestuurd moeten worden,
- Zoveel mogelijk gegevens van een jacht in te voeren zodat het mogelijk is zo
nauwkeurig de definitie van een standaard jacht te bepalen,
- Sail Support adviseren onder welke rating zij denken dat een One Off schip moet varen.
- Hun ervaringen aan het Sail Support kenbaar maken, anders is het niet mogelijk voor
Sail Support de SW cijfers te onderhouden.
- Voor wijzigingen en of vragen kunt u terecht op de website van Sail Support