Uitgangspunt voor berekening van de ratings is een schip met één romp, in standaarduitvoering en met het maximaal aan- de-windse zeiloppervlak.
Bijzeilen, zoals spinnakers, gennakers, code-zero zeilen etc. hebben invloed op de uiteindelijke rating van elk schip.
Onderlinge variatie
De onderlinge variatie in schepen is groot. Ondanks de verschillen probeert dit programma de schepen zoveel mogelijk op voet van gelijkwaardigheid met elkaar wedstrijd te laten varen. Omdat de SW-ratings gebaseerd zijn op een schip in standaard-uitvoering, kunnen eigenaren die hun schip bijvoorbeeld zwaarder maken door extra watertanks of een teakdek geen beroep op SailSupport doen om de SW-rating aan te passen. Hiervoor moeten ze een beroep doen op de organiserende watersportvereniging.
Geen invloed weersomstandigheden
Snelheidsverschillen ten gevolge van wind- en water omstandigheden zijn nooit helemaal uit te vlakken. Het ene schip doet het beter bij een bepaalde windkracht of golfslag dan het andere. Het SW-systeem houdt hiermee geen rekening.
Het gaat om een benadering en daar moet iedereen het mee doen.
Het SW-systeem gaat uit van niet-gemeten boten
Bij gemeten boten kunnen de meetbriefgegevens in het algemeen vrij gemakkelijk omgebouwd worden naar een SW-cijfer.
Is van een schip maar één exemplaar gebouwd is (een zogenaamde “one-off”), dan krijgt het een SW-rating op maat, waarbij een vergelijking gemaakt wordt met een bekend scheepstype dat hier het meeste op lijkt.
Individuele SW-ratings worden bepaald en vastgesteld door de organiserende vereniging
Dit gebeurt zoveel mogelijk aan de hand van het hierna beschreven systeem van correctiefactoren. De organiserende vereniging is te allen tijde bevoegd om een individuele SW-rating op enig moment naar boven of beneden bij te stellen.
Waarschuwing
Wie zoekt naar mogelijkheden (zogenaamde gaten of "loopholes") om een boot sneller te maken, krijgt onvoorwaardelijk te maken met de definities van de ORC-regels. Deze regels voorzien nauwkeurig in de gevolgen van wijzigingen, die vervolgens één op één vertaald worden naar de desbetreffende SW-rating.
- Belangrijke Artikelen
- Veel Voorkomende Vragen
- Over Sailsupport
- Veiligheid
- Uitgangspunten SW-systeem
- Het SW programma
- Het SW programma bestellen
- Gebruik rating factoren
- Correctiefactoren
- UItleg afkortingen
- Wijzigingen in het SW programma
- Evaluatie SW handicap
- Onbekend schip in de SW lijst
- Hoe wordt de SW handicap bepaald
- Persoonlijke SW handicap Aanvragen
- Eenmalig de basis SW rating aanvragen
- SW handleiding